Cândești PRO-IT

Start: 2019-06-01
Stop: 2019-08-31
Program: StartONG
Participanți: 25 copii, 4 profesori și 5 voluntari
Locație: Cândești Vale, Jud. Dâmbovița
Sponsori: Kaufland România & Asociația Act for Tomorrow
Parteneri: Școala Matei Gr. Vlădeanu - Cândești-Vale

Cândeşti PRO-IT este un proiect menit să aducă copiii din mediul rural în contact cu programarea creativă bazată pe tehnologii noi, menite să le arate legătura dintre mediul virtual şi realitate cu ajutorul roboţilor.

Proiectul include 2 etape: o primă etapă de introducere în tehnologiile folosite în programarea creativă şi o a doua etapă de implementare a unui club de programare creativă pentru copiii comunităţii locale.

Cândeşti PRO-IT se adresează copiilor cu vârste între 7 şi 14 ani şi are ca scop final dezvoltarea competenţelor digitale şi a abilităţilor de adaptare la noile tehnologii.

Proiectul este realizat în parteneriat cu Şcoala gimnazială “Matei Gr. Vlădeanu” şi sponsorizat printr-un grant oferit de programul StartONG coordonat şi  implementat de Asociaţia Act for Tomorrow şi finanţat de Kaufland Romania.

Ce ne-a ieșit ?

Am fost o echipă pe cinste! Am învățat împreună despre Scratch, Micro:biți, Ozoboți, despre colaborare și comunicare, despre cum să dăm mai departe; despre cum să reciclăm, cum să ne implicăm, cum să criticăm constructiv astfel încât schimbările pe care ni le dorim să înceapă chiar cu noi.

Detalii despre fiecare sesiune a proiectului nostru puteți vedea mai jos! Merită să vedeți zâmbetele și bucuria copiilor participnți!

Sesiunea 1 – SCRATCH – 06.07.2019

Sâmbătă, 6 iulie, ora 10 am început călătoria în noul proiect “CândEști PRO-IT” cu cei 25 de elevi ai Școlii Gimnaziale “Matei Gr. Vladeanu” din Cândești-Vale, județul Dâmbovița.

Am pornit în zori încărcați cu toate cele necesare, inclusiv gustări delicioase și hrănitoare pentru toți copiii. Entuziasmul și energia pozitivă erau și ele pe listă, dar nivelul acestora a crescut simțitor de la atâtea flori și nuanțe de verde de pe dealurile peste care am trecut spre Cândești.

Am ajuns. Porțile erau deschise iar la intrare ne aștepta cu un zâmbet cald și sincer chiar d-na director Irina Constantinescu. Au început să sosească și copiii, cei mici însoțiți de părinți, cei mari în grupuri, după prietenii și vecinătăți. Am făcut cunoștință, am povestit puțin despre ce ne-am propus să facem și am trecut la lucru.

Astăzi a fost despre Scratch, despre programare creativă, despre cât de distractiv este să învățăm jucându-ne! Scene, personaje, animații, sunet, coordonate, mișcări din taste, variabile, decizii, repetiții, operatori – despre toate am învățat construind proiecte pas cu pas. Crabul și-a invitat prietenii la dans iar steluța de mare a jucat leapșa cu meduza până în seară. Reținerea inițială generată probabil de necunoscut, a fost repede înlocuită de entuziasm, curiozitate și  bucuria reușitei.

Am încheiat atelierul cu un joculeț în Kahoot care, pe lângă faptul că ne-a distrat foarte tare, ne-a ajutat să recapitulăm și să fixăm ceea ce am învățat!

A fost o zi minunată, plină de distracție și împlinire.

Mulțumim în mod deosebit voluntarilor care ne-au fost de mare ajutor! Andrei (student UPB), Marius (16 ani), Dani (15 ani), Ștefi (8 ani), Mihai (9 ani) !!

Sesiunea 2 – Micro:bit – 13.07.2019

Sâmbătă, 13 iulie, ora 10. Continuăm călătoria noastră cu proiectul “CandEsti PRO-IT” împreună cu cei 25 de elevi ai Școlii Gimnaziale “Matei Gr. Vladeanu” din Cândești-Vale, județul Dâmbovița.

Astăzi am văzut, am analizat și am programat plăcuțele micro:bit. Editorul MakeCode ne-a fost de mare ajutor. Am învățat principiile parcurgând câteva tutoriale, apoi am construit codul pentru a ne crea propriile aplicații sau joculețe. Le-am descărcat pe plăcuță și a fost “wow”! Micro-bitii au prins viață – inimioare, emoticoane, mesaje de salut, “personaje” care aleargă și nu se lasă prea ușor prinse. Apăsăm butoanele, scuturăm plăcuțele și ne bucurăm să  descoperim că le-am învățat “limbajul”, că prin câteva blocuri de cod le putem transmite ceea ce am dori să facă.

Cum ne place să învățăm jucându-ne și să ne jucăm învățând, după pauza de masă (pe care unii dintre noi au scurtat-o, nerăbdători să mai programeze ceva), ne-am organizat pe echipe și am construit câte un joculeț, bineînțeles, tot de echipă. La final am testat codul jucându-ne împreună. Ne-am bucurat și ne-am sărbătorit reușita cu “un aplaud” pentru că și astăzi am fost cu toții câștigători!

Încă o zi minunată, plină de distracție și împlinire!

Sesiunea 3 – Ozobot BIT – 20.07.2019

Sâmbătă, 20 iulie, ora 10. Este a treia sesiune din cadrul proiectului nostru “CandEsti PRO-IT”, proiect gândit și realizat pentru elevi ai Școlii Gimnaziale “Matei Gr. Vladeanu” din Cândești-Vale, județul Dâmbovița.

“Vedeta” zilei de astăzi a fost micuțul și simpaticul Ozobot Bit.

Având aproape 2.5 cm, Ozobot Bit este unul dintre cei mai mici roboței programabili. A fost creat special pentru a susține învățarea programării și dezvoltarea creativității copiilor încă de la cele mai mici vârste. Poate “vedea” culorile, poate urmări linii și detecta intersecții desenate pe foaie, dar poate fi programat și prin blocuri de cod. 

Așa cum era de așteptat, curiozitatea a fost maximă încă din momentul în care copiii au intrat în sală (ca de fiecare dată, mult mai devreme decât ora de începere a atelierului ) și ne-au văzut pregătind mesele de lucru cu foi albe sau deja desenate, markere și micile “jucării mișcătoare”. Așa că ne-am pornit repede la lucru – pe un traseu deja desenat, am descoperit că ozoboții se descurcă foarte bine cu parcurgerea liniei negre sau colorate, cu intersecțiile, cu interpretarea codurilor de culoare, chiar dacă uneori mai aveau nevoie de câte-o calibrare. Dar de ce să nu-i testăm noi și pe ceva mai greu?

Ne-am împărțit pe echipe, am aruncat zarurile și “soarta” a decis ce coduri de culoare și ce fel de intersecții vom folosi pe traseele pe care le-am desenat de la zero pe foi albe de hârtie. La început a fost mai greu – ba se mai amestecau culorile, ba linia nu era suficiet de groasă, ba codul de culoare era pe dos – motive pentru care ozoboții o mai luau razna și făceau altceva decât ne așteptam. Dar a fost foarte bine așa pentru că am învățat testând, greșind, corectând, luând-o chiar de la capăt. Am reușit muncind din greu și asta ne-a dat curaj și încredere. 

Cu RECYCLEBOT a fost și mai provocator pentru că ozobotul avea o misiune bine definită – să parcurgă traseul, să se oprească de fiecare dată când întâlnește gunoi reciclabil, apoi să se grăbească către containerele dedicate astfel încât să ajungă acolo înaintea camionului de colectare. A! Și trebuia să evite neapărat groapa de gunoi pentru că acolo se bloca. Fiecare echipă a gândit propria soluție și când toți RECYCLEBOTII au pornit la lucru, a fost “wow”! 

Sesiunea 4 – CândEști SMART – 27.07.2019

A venit și ziua în care proiectul nostru s-a terminat. Au fost patru sesiuni extraordinare în care am avut alături de noi 25 de copii extraordinari, inteligenți si dornici să învețe noi tehnologii.

Am fost o echipă pe cinste! Am învățat împreună despre Scratch, Micro:biți, Ozoboți, despre colaborare și comunicare, despre cum să dăm mai departe; despre cum să reciclăm, cum să ne implicăm, cum să criticăm constructiv astfel încât schimbările pe care ni le dorim să înceapă chiar cu noi.

Curiozitate, entuziasm, bucurie, joacă; muncă, învățare, încredere în forțele proprii. Doar câteva dintre caracteristicile acestui proiect. Toate au ajuns la cote maxime în această sesiune finală când ne-am imaginat și am construit un Cândești SMART, cu locuitori SMART, care știu să pună tehnologia la lucru cu scopul de a le susține bunăstarea, dar și cu multă grijă pentru mediul înconjurător. Spital, poliție, pompieri, fermă, parc cu loc de joacă, zoo, piscină, case frumoase și “inteligente”, energie regenerabilă, bărcuțe pe râu, infrastructură rutieră și multe zone verzi – toate s-au înălțat “cărămidă cu cărămidă” – piesele Lego au fost de mare ajutor – și au căpătat funcționalitate cu ajutorul Micro:biților și Ozoboților programți deja cu multă măestrie de către copii. A ieșit ceva super! Ne-a plăcut tare mult!

BRAVO, copii!

Am încheiat bucurându-ne de reușita noastră, apreciind efortul și implicarea fiecăruia cu un mic premiu și făcându-ne planuri de viitor. CândEști PRO-IT abia a început. Va continua din toamnă pentru că voluntarii de acum, Andrei Briceag si Marius Matachi, precum și copiii mai mari care au participat la acest proiect sunt hotărâți să ducă clubul de programarea mai departe. Îi vom ajuta și îi vom susține cu tot dragul. Suntem doar la … un deal distanță!

Și da, urmează un lung șir de mulțumiri ! Pentru că astfel de lucruri frumoase se întâmplă doar atunci când suntem împreună, cu gândul, cu sufletul, cu faptele.

Mulțumim în primul rând d-nei director Irina Constantinescu. Este OMUL care face ca multe lucruri interesante să fie posibile la Cândești.

Mulțumim copiilor participanți – am făcut o echipă super!

Mulțumim părinților care ne-au acordat încredere și timp de 4 sâmbete și-au lăsat copiii pe “mâna noastră” 🙂

Mulțumim voluntarilor din Cândești – Andrei Briceag si Marius Matachi. Ne bazăm pe voi să duceți clubul mai departe!

Mulțumim doamnelor educatore Irina Briceag și Ramona Andrei și doamnelor învățătoare Rodica Predescu și Magdalena Dina pentru sprijinul acordat. Ne-am dori să susțineți în continuare clubul de programare CândEști PRO-IT!

Mulțumim copiilor noștri – Ștefania Enescu (8 ani), Mihai (9 ani) și Dani (15 ani) Mircu – pentru că în fiecare sâmbătă s-au trezit la ora 6 și și-au luat foarte în serios rolul de voluntar.

 Mulțumim Ana-Maria Stancu pentru sprijinul acordat în alegerea echipamentelor de care am avut nevoie.

 Mulțumim echipei Predau Viitor (Techsoup Romania)- și datorită vouă a luat naștere acest proiect (Elena, Ana, Gabi, Irina știu de ce 😉

 Mulțumim Start ONG by Kaufland pentru susținerea proiectului nostru și a altor proiecte utile comunității.

#StartONG

#implicareafacediferenta

#actfortomorrow

#kaufland

#candestiProIT

#AsociatiaGiveItBack