Prima sesiune a proiectului nostru – TeMatic „Matematică prin joc și codare” a avut loc pe 24.08.2024 în satul Slatina, Comuna Nucșoara, județul Argeș.
Echipa GIVE IT BACK a avut 3 mentori (Răzvan Enescu, Cătalina Enescu și Ionica Ștefan) și 4. voluntari (Ștefania Enescu, Darius Ștefan, Alexandra Ștefan și David Stamate).
Gazdele noastre din partea Asociației CASA BUNĂ au fost Cătălina Croitoru (Community Manager Nucșoara) și Adina (voluntar). Le mulțumim pentru găzduire și asistență!
Am fost întâmpinați cu entuziasm, curiozitate și multă energie pozitiva de către copiii comunității locale. 23 de copii s-au înscris la atelierele noastre și toți au fost prezenți la activități.
Prima sesiune a fost concepută să fie o introducere în programarea creativă cu ajutorul simpaticului roboțel OZOBOT.
Primul pas a fost să ne prezentăm fiecare dintre noi, să spunem cum ne numim și apoi ce ne place să mâncăm. Preferințele culinare au atras chicoteli și râsete și au destins atmosfera.
Al doilea pas a fost să împărțim copiii în 2 grupe mari : grupa mică (12 copii) – clasele a IIIa, a IVa , a Va și grupa mare (11 copii) – clasele a Va, a VIa, a VIIa.
Vechea școală sătească are 2 camere spațioase și a fost perfectă pentru organizarea noastră.
Planul de activități a fost creat cu elemente comune pentru cele două grupe și apoi cu elemente distincte cu complexitate adaptată la grupa de vârstă.
Planul nostru a suferit și modificări pentru că cei mici au ajuns să se plictisească după ce și-au terminat toate fișele dedicate așa că le-am dat și lor să facă fișele A3 cu împărțiri de la cei mari și invers cei mari au făcut fișa A4 cu adunări și scăderi. Din fericire am avut tipărite exemplare în plus pentru că ne-am gândit și la această posibilitate.
Nu a lipsit și pauza mult dorită pentru recreere și pentru a bea apă. Folosită apoi din plin de copii să se joace cu mingea cu voluntarul nostru David sau să se dea în leagănele locului de joacă organizat de către Asociația CASA BUNĂ în curtea vechii școli.
A doua sesiune a proiectului nostru – TeMatic „Matematică prin joc și codare” a avut loc pe 07.09.2024 în satul Slatina, Comuna Nucșoara, județul Argeș.
Ca și data trecută echipa GIVE IT BACK a avut 3 mentori (Răzvan Enescu, Cătalina Enescu și Ionica Ștefan) și 4. voluntari (Ștefania Enescu, Darius Ștefan, Alexandra Ștefan și David Stamate). Mulțumim mult voluntarilor noștri pentru prezență și sprijin!
Gazdele noastre din partea Asociației CASA BUNĂ au fost ca de obicei: Cătălina Croitoru (Community Manager Nucșoara) și Adina (voluntar). Le mulțumim pentru găzduire și asistență!
Am fost întâmpinați cu nerăbdare de copiii înscriși, dornici să afle ce vom face în această sesiune.
Fiecare echipă a avut mai întâi de completat câte un tip de fișă cu operații matematice (cei mici cu scăderi și cei mari împărțiri și înmulțiri combinate) iar apoi să aplice rezultatele pe circuite de Ozobot predefinite cu o selecție de coduri de culoare pentru programare.
În această sesiune am urcat gradul de complexitate pentru cele două grupe de copii; astfel cei mici au creat primul lor circuit mare și au implementat cu ajutorul Ozobot – povestea Scufiței Roșii, în timp ce copiii din grupa mare au fost împărțiți pe echipe și au lucrat fiecare la o componentă a unui circuit de echipă care în funcție de câți membrii avea echipa putea să aibă între 300 și 500 de cm în lungime.
Scopul pentru fiecare grupă a fost adaptat la vârstă și necesități. Astfel pentru cei mici am urmărit să le stimulăm creativitatea, gândirea logică prin necesitatea de a stabili ce făceau cele 2 caractere principale interpretate cu ajutorul Ozobotului – Scufița Roșie și Lupul Cel Rău; fiecare personaj porning din zone diferite ale circuitului și trecând prin diverse acțiuni programabile cu ajutorul codurilor de culori.
Pentru cei mari a fost o prima tentativă de organizare în echipe; fiecare echipă a trebuit să-și definească un nume sugestiv iar apoi să își planifice în detaliu circuitul de echipă, ținând cont de limitările impuse de fișa de activitate. Fiecare membru trebuia să aibă cel puțin 100 de cm pe o foaie A4 și să aibă multiple coduri de culoare cu acțiuni la alegere pentru roboțelul Ozobot. De asemenea fiecare trebuia să se coreleze cu colegul de echipă pe partea de intrare și ieșire a roboțelului de pe planșa fiecăruia astfel încât circuitul final să aibă continuitate!
Toate fișele folosite în această sesiune se pot folosi în mod gratuit și sunt disponibile pe platforma noastră de elearning aici: https://giveitback.ro/lessons/sesiunea-2/
A treia sesiune a proiectului nostru – TeMatic „Matematică prin joc și codare” a avut loc pe 28.09.2024 în satul Slatina, Comuna Nucșoara, județul Argeș.
Echipa GIVE IT BACK a avut 2 mentori (Răzvan Enescu și Cătalina Enescu) și 3 voluntari (Ștefania Enescu, Alexandra Ștefan și David Stamate). Mulțumim mult voluntarilor noștri pentru prezență și sprijin!
Gazdele noastre din partea Asociației CASA BUNĂ au fost ca de obicei: Cătălina Croitoru (Community Manager Nucșoara) și voluntari CASA BUNĂ. Le mulțumim pentru găzduire și asistență!
Copiii din grupa mare au avut ocazia să aplice principii de fizică și matematică pentru a estima viteza roboțelului Ozobot și apoi au folosit această informație pentru a calcula un estimat al diametrului comunei Nucșoara pe baza unei hărți tipărite. Au lucrat în echipe de câte 2 și au folosit cronometre digitale pentru a măsura timpul necesar calcului vitezei.
Copiii din grupa mică au avut parte întâi de o vânătoare de zombi, unde trebuiau să ferească Ozobotul de zombi folosind coduri de culoare dedicate programării mișcării Ozobot în interesecții. Următoarea activitate a constat în identificarea unor forme de relief și folosirea lor pentru a configura traseul final.
Toate fișele folosite în această sesiune se pot folosi în mod gratuit și sunt disponibile pe platforma noastră de elearning aici: https://giveitback.ro/lessons/sesiunea-3-matematica-nu-e-chiar-asa-de-rea/
Nu a lipsit pauza binemeritată și mult așteptată (mai ales de cei mici) dar și sandvișurile delicioase apreciate de către toți copiii.
Ca de fiecare dată în fiecare grupă de copiii, unii dintre ei s-au concentrat mai mult și au trecut cu ușurință prin fiecare etapă; toți însă au ajuns la final în concordanță cu ritmul lor natural! Am avut chiar parte de surprize la grupa mare, acolo unde un băiat pasionat de mașini și mecanică a sesizat fără probleme soluția la calculele cerute chiar dacă asta presupunea și folosirea cuvântului dureros și înspăimântător „matematică” 🙂
Folosind activități diferite la fiecare atelier putem astfel să descoperim copiii al căror potențial se activează natural în funcție de ceea ce fac. Unii dintre ei sunt vizuali și văd soluțiile în felul acesta, alții au gândire abstractă și se descurcă mai bine cu calculele și cu logica.