Cu Scratch copiii reusesc sa faca animatii, joculete si povesti in cateva minute. Programarea se invata cu placere, in joaca, impreuna cu colegii de club.
Usor, usor copiii deprind bazele informaticii: gandirea algoritmica, instructiunile, operatorii, structurile de control. Suna complicat dar ei simt ca se joaca, mai mult decat ca invata.
Vom invata sa lucram cu date. In Scratch se pot defini variabile. De exemplu, fiecare joc are nevoie de un scor sau de un nivel de sanatate al personajului. Vom invata sa definim, initializam si incrementam o variabila.
In programare ca si in viata avem de luat decizii. De exemplu daca am raspuns corect vom primi un punct in plus la scor. Daca nu, vom pune un sunet care sa ne atentioneze. Si asa am invatat IF / THEN / ELSE, structura conditionala.
Inca de la inceput vom dori ca personajele sa repete anumite blocuri de actiuni. In loc sa scriem aceleasi blocuri putem pune sa repetam de 10 ori (REPEAT). Asa vom invata structurile repetitive si necesitatea lor.
Automatizarea va face parte din viata noastra din ce in ce mai mult. Copiii invata ca pot traduce automat textele cu facilitatile din Scratch. In cateva minute vor traduce povestea lor in mai multe limbi.
Noutatea in Scratch 3.0 este ca personajele pot vorbi in diferite limbi. Astfel jocurile si personajele prind viata. Copiii invata ca automatizarea va face parte din viata noastra.
Ati vazut cat de incantati sunt copiii de xBox? Acum pot sa faca jocuri in care sa poata interactiona direct cu obiectele de pe ecran cu ajutorul camerei video.
Lucrand practic, copiii vor constata ca daca la scor este necesara o variabila numerica, pentru limba, evident vor folosi o variabila de tip sir de caractere.
Deja familiarizati de la matematica cu operatorii matematici, vor avea ocazia sa ii puna in practica in Scratch rezolvand calcule simple sau realizand joculete cu operatii matematice.
Nu se pot folosi structurile conditionale fara operatori logici. Acestia ne dau valoarea de adevar. Personajele vor interactiona cu copiii prin folosirea citirii de la tastatura, operatorii logici si afisarii.
Copiii vor constata in practica ca o secventa de blocuri se repeta si vor intelege necesitatea definirii de blocuri cu sau fara parametri. Fara sa stie, incep sa inteleaga notiunea de metode.